Helybenjárást jelent a bérmegállapodás - a Mozdonyvezetők Szakszervezete nem írta alá
A Mozdonyvezetők Szakszervezete nem ért egyet és nem írta alá a MÁV-csoportra vonatkozó bérmegállapodást. A menedzsment/tulajdonos által felkínált új, középtávú Megállapodásban a 2021-2022-2023. évekre garantált béremelés és más jövedelemelemek mértéke – figyelembe véve a Pénzügyminisztérium és a Magyar Nemzeti Bank makrogazdasági prognózisait és a költségvetési törvényt is – három év távlatában sem biztosítja a mozdonyvezetők, vasutas munkavállalók reálkeresetének érzékelhető növekedését.
Közlemény
A Mozdonyvezetők Szakszervezete nem ért egyet és nem írta alá a MÁV-csoportra vonatkozó bérmegállapodást.
A menedzsment/tulajdonos által felkínált új, középtávú Megállapodásban a 2021-2022-2023. évekre garantált béremelés és más jövedelemelemek mértéke – figyelembe véve a Pénzügyminisztérium és a Magyar Nemzeti Bank makrogazdasági prognózisait és a költségvetési törvényt is – három év távlatában sem biztosítja a mozdonyvezetők, vasutas munkavállalók reálkeresetének érzékelhető növekedését.
A vasutas bérek vásárlóértékének ez a középtávú stagnálása elfogadhatatlan, tulajdonképpen „eltünteti” az előző időszak, különösen az előző hároméves megállapodás elvitathatatlan eredményeit. Kimondottan érthetetlen és magyarázhatatlan ez a tulajdonosi (kormányzati) akarat akkor, amikor az említett prognózisok az EU viszonylatában magas szintű infláció lassú csökkenése mellett, jelentős GDP növekedéssel számolnak és a minimálbérek soha nem látott emelését is bejelentette a kormányfő.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete úgy ítéli meg, hogy a köztulajdonban álló gazdasági társaságok munkavállalóinak nem csak részt kell venniük a nemzetgazdasági teljesítmény növelésében, hanem részt is kell kapniuk annak eredményeiből.
Elvártuk és elvárjuk, hogy a vasutas reálkeresetek növekedésének dinamikája 2022 és 2023 években egyezzen meg a gazdasági növekedés ütemével, és középtávon kompenzálják a 2021. évben a világjárvány miatt elmaradt béremelést is. Nem tudjuk továbbá elfogadni azt sem, hogy a más csoportok, más célú – egyébként akár indokolt – jövedelemnövelésének forrását ne a növekvő nemzeti jövedelemből, hanem részben a köztulajdonban álló gazdasági társaságok munkavállalóinak elmaradó béremeléséből biztosítsa a kormányzat.
A fentieken túl meg kell jegyeznünk, hogy lehetetlen eredményes és konstruktív tárgyalásokat folytatni, ha a vállalatcsoport vezetése nem rendelkezik mozgástérrel, önálló felelősségvállalással és csak a tulajdonosi döntés, akarat közvetítését vállalja.
A Mozdonyvezetők Szakszervezetének Küldöttközgyűlése az összes ismert tény és körülmény figyelembevételével egyhangúan – ellenvélemény nélkül – döntött arról, a MOSZ vezető tisztségviselőinek álláspontjával megegyezően, hogy ezt a megállapodást nem írja alá, nem fogadja el, és sajnálkozását fejezi ki a többi érintett szakszervezet eltérő álláspontja miatt.
Mozdonyvezetők Szakszervezete
A megállapodást mellékeljük
Letölthető dokumentumok:
Megállapodás a 2021-2023. évi jövedelempolitikai intézkedésekről.pdfMOSZ Közlemény MÁV bér 2021.pdf