A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

A MOSZ kezdeményezi a vasutasok bérmegállapodásának újratárgyalását

,

A Mozdonyvezetők Szakszervezete Homolya Róbert elnök-vezérigazgatónak írt levelében azonnali hatállyal tárgyalásokat kezdeményez a vasutas munkavállalóknak, mozdony- és motorvonat vezetőknek a 22458/2021/MÁV. számú megállapodáson túli alapbérfejlesztéséről, továbbá, a munkáltatói közterhek csökkenéséből felszabaduló források bérfejlesztésre történő felhasználásáról, a 2021. évi bérmegtakarítás felhasználásáról, a 2021-2023. évi teljesítményösztönzési rendszerekről. A minimálbér 20 %-os és a garantált bérminimum közel azonos mértékű emelése, valamint az ezen intézkedések által generált további bérfejlesztési igények, az infláció prognosztizáltnál jóval magasabb és várhatóan tartós szintje, a GDP kiemelkedő növekedése teszi indolkolttá a  hivatkozott megállapodás újratárgyalását.

 A MÁV Zrt. és néhány képviselettel rendelkező szakszervezet 2021. június 25.-én, 22458/2021/MÁV. számon – a MÁV Zrt. konszolidációs körébe bevont gazdasági társaságokra is érvényes hatállyal – megállapodást írt alá a 2021-2023. évi jövedelempolitikai intézkedésekről. Ebben a megállapodásban az aláíró felek megegyeztek a három év vonatkozásában, az éves bérfejlesztések mértékéről is.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete a megállapodást nem írta alá, az abban foglalt lényeges – a vasutas munkavállalók jövedelmét meghatározó – intézkedésekkel nem értett egyet. Szakszervezetünk érvei és indokai akkor a következők voltak:

  •  a megállapodásban foglalt bérfejlesztési mérték – az akkor ismert vagy prognosztizált nemzetgazdasági mutatók alapján – nem biztosította a vasutas munkavállalók, mozdony- és motorvonat vezetők reálkeresetének még a szinten tartását sem,
  • a munkáltató nem vállalt egyértelmű garanciát a 2020. évben és az azt megelőző időszakban alkalmazott teljesítményösztönző rendszerek további működtetésére,
  • a MÁV Zrt. a tárgyalásokon kialakult egyezségből, amely a jogszabályi változásból (munkáltatói közterhek csökkenése) eredő esetleges megtakarítások további bérfejlesztésre történő kizárólagos felhasználásának biztosításáról szólt – vélhetően tulajdonosi utasításra – visszalépett, 
  • a munkáltató felpuhította azt a rendelkezést, amely a megállapodás módosítására vonatkozó kötelezettséget írt volna elő abban az esetben, ha a reáljövedelmek alakulására releváns nemzetgazdasági folyamatok (infláció, GDP növekedés, stb.) a megállapodás aláírásakor ismertektől eltérően alakulnak

A Mozdonyvezetők Szakszervezete vezetői és vezető testületei áttekintették a magyar nemzetgazdaság jelenlegi és prognosztizált működési mutatóit, megismerték a kormány álláspontját a minimálbér és a garantált bérminimum növeléséről valamint ezzel párhuzamosan a munkáltatói közterhek csökkentéséről. A minimálbér 20 %-os. és a garantált bérminimum közel azonos mértékű emelése, valamint az ezen intézkedések által generált további bérfejlesztési igények, az infláció prognosztizáltnál jóval magasabb és várhatóan tartós szintje, (5,5-6%) a GDP kiemelkedő növekedése, egyenként is indokolttá teszi a hivatkozott megállapodás újratárgyalását, de leginkább egy új vagy módosított bérmegállapodás – immár teljes körű – megkötését.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete a fenti tények alapján azonnali hatállyal tárgyalásokat kezdeményez a vasutas munkavállalóknak, mozdony- és motorvonat vezetőknek a 22458/2021/MÁV. számú megállapodáson túli:

  • alapbérfejlesztéséről,
  • a munkáltatói közterhek csökkenéséből felszabaduló források bérfejlesztésre történő felhasználásáról,
  • a 2021. évi bérmegtakarítás felhasználásáról,
  • a 2021-2023. évi teljesítményösztönzési rendszerekről.

 

 

   

 

2024. 3.szám

Mozdonyvezetők Lapja

2024. 3.szám

  • Emlékezzünk!
  • A Kúria irányt mutatott
  • MOT Gyöngyös
  • Mozdonyvezetőkért
  • Mezőhegyes nyerte a MOSZ Kupát
  • Itt tartunk

Megtekintés Korábbi számok