Spórolnak a reformon is

Az ágazat reformjának "újratervezését" is a szűkülő források teszik szükségessé. Eredetileg úgy volt, hogy az Orbán-kormány az einstandolt magánnyugdíj-pénztári vagyonból kifizeti a MÁV-csoport 330 és a BKV csaknem 70 milliárdos adósságállományát. Ezután a cégek a Volánokkal együtt már az idén januártól a Nemzeti Közlekedési Holdingban működtek volna. Ám se holding, se pénz. Sőt, a Széll Kálmán megszorító csomag a közösségi közlekedésben az idén 60, jövőre 45, 2014-ben pedig 40 milliárd forintos megtakarítást irányoz elő ahhoz az évi 550 milliárd forinthoz képest, amennyibe az összesen mintegy 70 ezer embernek munkát adó BKV, a 24 Volán-társaság és a MÁV-csoport az államnak eddig került.
Már itt jeletős az ellentmondás az adottságok és Fónagy tervei között, hiszen a kormánybiztos szerint "senki sem vitatja, hogy a vasútra többet kellene költeni". Fónagy nem a "megszorítás", hanem az "ésszerűbb felhasználás" pártján van. Ilyen megoldás, hogy a MÁV-csoportot - a MÁV Zrt.-t és mintegy 40 leánycégét - teljesen átalakítják: egyes kiszervezett tevékenységeket visszaállítanak, másokat összevonnak, az új, önálló pályafenntartó céget pedig a Magyar Fejlesztési Bank hozza létre. Jelentős költségcsökkentést várnak attól, hogy a jelenlegi 24 Volán-társaságot hat - még el nem döntött szolgáltatási területű - vidéki és egy Budapest-elővárosi cégbe - ez marad a jelenlegi Volánbusz Zrt. - vonják össze.
Ezzel azonban tízmilliárdokat nem lehet megtakarítani, így a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány után muszáj lesz hozzányúlnia az Orbán-adminisztrációnak is a jelenleg évi 110 milliárd forinot felemésztő kedvezményrendszerhez. Erről többféle tanulmány készült, ezekből még formálódik a hamarosan a kormány elé kerülő koncepció, ám a kormánybiztos szerint "politikai döntés született" arról, hogy a 6 év alattiak és a 65 év felettiek ingyenes utazása nem szűnik meg, ahogy a diákok és a fogyatékkal élők kedvezménye sem. Vagyis a mintegy 9 millió kedvezményre jogosult állampolgár közül 5,5 millió státusza nem változna, ahogy "lekötött" maradna a 110 milliárd mintegy 60 százaléka is.
Viszont az egységes - Fónagy szerint akár "erőből" is megvalósítandó - menetrend- és tarifarendszer mellett a kedvezmények "kreatív" megtartása is hozhat megtakarítást. Például a számítások szerint csak az, hogy az ingyenes utazás lehetősége csak sávosan, adott napszakban lenne igénybe vehető, a működési költségek 10-15 százalékos csökkenését eredményezheti, a jobb kihasználtság miatt. Problémás lehet viszont, hogy Fónagy elképzelései részben ellentmondanak a kormány eddigi lépéseinek, mivel a kormánybiztos például nem tartja megoldásnak az alig egy hónapja bevezetett jelentős járatritkítást.